30 Temmuz 2007 Pazartesi

MOTİVASYON

Motivasyon danışmanı ve kitapları en çok satan yazarlardan biri olan Anthony Robbins'in söylediği gibi insanları başarılı olmaya motive eden iki şey vardır: Esin ve çaresizlik. Şipşak fotoğrafın mucidi ve Polaroid şirketinin kurucusu Edwin Land, esinle motive olanlardandır. Küçük kızı, kendi fotoğrafını hemen görmek istemiş ve babasına fotoğrafları banyo etmenin neden bu kadar uzun sürdüğünü sormuş.Bu, Land'a banyo işlemini filmin içine yerleştirme esinini vermiş. Benzer bir şekilde, Microsoft'un kurucuları Bill Gates ve Paul Allen, Popular Mechanics dergisinde bir kişisel bilgisayar görmüşler ve bilgisayarcılığın geleceği hayallerinde canlanmış. Hatta Bill annesini arayıp, onu altı ay boyunca arayamayacağını, çünkü IBM'in satın alacağı bir bilgisayar programı yazmakta olduğunu söylemiş. Şimdi hepimiz o programı MS-DOS olarak biliyoruz.

Öte yandan, çaresizliğin de motive edici olduğunun kanıtı olan kişilerin başında Anthony Robbins gelir. Eskiden elektrik süpürgesi satan ve sağlık seminerleri düzenleyen Thony, finansal başarıyı tatmış ve sonra da elinden kaçırmıştı. Kendini 40 metrekarelik bir dairede bulaşıkları yıkarken bulduğunda, onu ileriye götüren şey başarının tadı değildi. Hayatını tersine sürükleyen şey o anda durumundan duyduğu hoşnutsuzluktu. Çaresizliğin motive ettiği kişilerden biri de Oskar ödüllü oyuncu Cher'dir. 40 yaşına geldiğinde Cher yaşamındaki başarıları gözden geçirdi ve yaşamının başarılardan yoksun olmasından rahatsız olup geleceğini değiştirmeye karar verdi. İster bilimadamı, ister aktör, ister sporcu olsunlar, pozitif esinle motive olmakla negatif çaresizlikle motive olmak arasındaki fark, yaşamda büyük farklar yaratır. Peki niye bazı insanlar kendilerini motive etmekte zorlanırlar ? Başarı ve insanın hayallerini gerçekleştirmesi o kadar çekici ve karşı konulamaz derecede muhteşem bir şey olduğuna göre, insanların motive olmak konusunda büyük sorunlar yaşamıyor olmaları gerekir diye düşünülebilir. Oysa birçok insan için işe başlamak en büyük problemdir. Başarılı insanlar, hedeflere ulaşmak için motive olunmalı diyorlar. Peki motivasyonu nasıl tanımlıyorlar ? Gerçek şu ki motivasyon sadece yıldız atletlere ve motivasyon konuşmacılarına satılan gizli bir formül değildir. Sadece, faydalanmak için kullanılmasını öğreneceğiniz basit bir zihinsel strateji, ne zaman isterseniz ulaşacağınız bir şeydir. Motive olmak istediğimiz belirli zamanlar vardır. Ve bunlar motive olmak istemediğimiz zamanlardan farklıdır. Bu, o kadar da iyi birer fikir olmayan şeyleri yapmaya da motive olduğumuzu hatırlayana kadar pek mantıklı gelmeyebilir. Daha fazla çikolata ya da üçüncü dilim pizzayı yemek istediğiniz zamana ya da istemediğiniz, ihtiyacınız olmayan bir şeyi satın almanıza ne demeli ? İşte bu anlar, bir erteleme stratejisine ihtiyacınız olan anlardır. Başka bir deyişle, bir şeyi yapmak istemediğimiz ama yapılıp bitirilmesini istediğimiz zaman motivasyona ihtiyacımız vardır. Sonuçları istiyoruz ama süreç bize heyecan vermiyor. Örneğin; bulaşık yıkamak, fatura ödemek, çöpü dışarı çıkartmak hoşumuza gitmiyor ama bu işlerin de bitmesini istiyoruz. Özel bir arzu duymadan sadece o işi yapıp bitirmek. İşin yapılmasına katılmak istemeyiz ama iş bittiği zaman alacağımız sonucu bekleriz. İşte bu anda bir motivasyon stratejisine ihtiyacımız vardır.''

'' NLP, Başarının Yeni Teknolojisi'' kitabından.

Hiç yorum yok: